Sneglefart

September 2018

8. september 2018

Så skal vi tilbage til vores bil og til landevejen igen. Ruten Aalborg-Amsterdam-Edmonton-Kelowna – tre flyvninger – er den mest effektive. Den varede kun 18 timer inklusive ventetider. Der skete ikke noget særligt undervejs. Under den sidste flyvning fra Edmonton talte vi med et ældre dansk ægtepar, som skulle på familiebesøg hos deres datter, svigersøn og børnebørn i Kelowna.

Vi har gjort rejsen mange gange efterhånden, så det er ikke fyldt med spænding på samme måde som første gang. Alligevel er der nogle basale ting, vi stadig kan undre os over som for eksempel farten. Det første måltid mad indtog vi mellem Shetland og Færøerne, et toiletbesøg i Østisland og det andet måltid over Saskatchewan. Noget andet, jeg kan blive ved med at undre mig over, er storcirkelnavigationen – altså at den korteste rute fra Amsterdam går op gennem Nordsøen, Færøerne, Island, Grønland, over Baffin Island, nord om Hudsonbugten og derefter sydpå mod målet.

Noget helt andet, som ikke har med selve flyvningen at gøre, er billetpriserne. Vi tager hjem til jul fra Mexico, så vi søgte først en enkeltbillet Danmark-Canada. Den kostede næsten 17.000 kr. for to personer. Det syntes vi var temmelig dyrt. Så undersøgte vi, om vi kunne få en returbillet ud til Canada og hjem fra Mexico. Det kunne vi. Returbilletten kostede kun 13.000 kr. – for to personer. Hvordan det hænger sammen, har jeg ikke forstået endnu.

Fra lufthavnen tog vi en taxa til vores hotel. Vi var blevet godt bespist i flyet, så vi tørnede lige i seng klokken 7 om aftenen. Det svarer til klokken 6 om morgenen derhjemme.

9. september 2018

Det er søndag, og vi skal ind til forsikringsselskabet for at forny bilforsikringen. Det er Canada og ikke Danmark, så der er også åbent om søndagen. Vi kender efterhånden medarbejderne derinde og ved, hvem vi helst vil betjenes af og helst ikke. De var der begge to. Hende, vi helst vil betjenes af, var optaget, så vi satte os ned og ventede.

Bilen stod, hvor vi havde parkeret den. Klistermærkerne fra forsikringsselskabet blev sat på nummerpladen, og vi var klar til at fylde op i køleskab og vandtank. Da vi drejede ind for at få vand på, kørte en mand ind på siden af os, rullede vinduet ned og fortalte, at stoplys og blinklys på camperen ikke virkede. Træls, men godt at han gjorde os opmærksom på det. Vi var dog nødt til at køre lidt rundt i byen, inden vi kunne få det lavet i morgen.

Solveig og Jørgen, et dansk par i Kelowna, og som vi lærte at kende i sommer, havde tilbudt os at campere på en ubebygget byggegrund, de har i byen. Vi fandt det. Det er et stilfærdigt sted i et villakvarter.

10. september 2018

Hos Ford havde de som sædvanlig travlt og havde ikke tid til at se på lyset før i morgen. Hos camperforhandleren havde de endnu mere travlt, så vi blev helt stressede af at være der. Men de havde heldigvis en mand, der kunne afse tid til det, og han løste problemet for os. Derefter nogle flere ærinder, og så blev det aften igen.

11. september 2018

I morgen har vi en aftale med camperværkstedet om nogle løse ender, der skal ordnes. Mens vi kørte byærinder, begyndte en advarselslampe at lyse. Vi har altså stadig det samme motorproblem, som vi havde, inden vi tog hjem til Danmark. Vi kommer ikke videre herfra, før det er løst. Desværre har de alt for travlt hos Ford, som vi fik at vide i går.

Her de første dage bliver vi meget trætte hen på eftermiddagen. Klokken 3 svarer til midnat derhjemme og dermed den tid, vi har indbygget i kroppen. Men det bliver langsomt bedre dag for dag. Til gengæld vågner vi meget tidligt om morgenen.

12. september 2018

Nogle gange overtrumfer heldet forstanden. Vi havde en gammel aftale hos Ford i dag, som vi troede var annulleret. Det betød, at de havde tid til at se på bilen. Vi havde også en aftale hos camperværkstedet, hvor der skulle følges op på nogle småting, som godt nok ikke var helt billige. De var ikke så stressede i dag som i går og havde tid til at snakke. Det er helt hyggeligt at komme der, fordi vi efterhånden kender flere af medarbejderne. Vi talte med tre uafhængigt af hinanden, som var meget interesserede i at høre om vores rejser og nye rejseplaner. Vi kommer der jo for at få udstyret helt i top, inden vi tager på langfart.

Tilbage hos Ford sad vi i deres kundelokale i adskillige timer. Men da vi havde taget vores computere med, gik tiden hurtigt. Hen på eftermiddagen var konklusionen, at alle tændrør skal skiftes. De havde også mistanke til motorcomputeren, da den viser en stribe underlige fejlkoder. Men da det er en komponent til $ 1600, foreslog de at starte med tændrørene. I den forbindelse nævnte jeg, at det ikke er den oprindelige computer, da den blev stjålet for snart to år siden. ”Har du en faktura på den?” ville damen i skranken vide. Da jeg havde fundet den ude i camperen, gik hun med den og var væk et stykke tid. Så kom hun smilende tilbage og sagde, at garantien på computeren ikke er udløbet endnu. Vi får derfor en ny. Det er to store opgaver, og vi kan ikke lade dem beholde bilen fra den ene dag til den anden. Derfor skal tændrørene skiftes i morgen, og computeren i overmorgen.

Sidst på eftermiddagen gik vi vores daglige gåtur i det kvarter, vi bor i. Det ligger op til et dejligt lille naturområde. Vi passerede et stort skilt ved indkørslen til noget beboelse. ”Senior living group” stod der. Vi syntes, at det lød som noget kreativt, men det viste sig at være et kreativt navn på et plejehjem. En hundelufter - en ældre mand på godt og vel vores egen alder – kunne redegøre for sammenhængen. Derudover fik vi en god hyggelig snak med ham.

5200kelowna

Et andet skilt advarede mod skildpadder på vejen. De holder til i nogle vandhuller i nærheden.

13. september 2018

Tidligt på dagen var vi ude hos Ford igen. Mens Ranveg lavede noget research på computeren, arbejdede jeg med slægtsforskning, så tiden fløj af sted. Det viste sig, at de kunne nå både at skifte tændrør og udskifte motorcomputeren. På grund af garantien på motorcomputeren blev vi langt fra ruineret, da vi fik den endelige regning. Og det allerbedste er, at bilen har fået sin trækkraft igen. Nu er den klar til at køre de 6000 kilomter til Mérida, Yucatan, som er vores mål sidst i oktober.

14. september 2018

Byærinder og frisør. Vi skulle have en slange til vores macerator. Jeg ved ikke, hvad den hedder på dansk. Det er nærmest en blender med en pumpe, man sætter på spildevandsafløbet, så selv indholdet af toilettanken kan pumpes gennem en haveslange og for eksempel ud i et toilet. Det er nyttigt, hvor vi ikke kan komme til et kloakafløb. Udfordringen var at finde en slange med en diameter på 19 mm i stedet for den almindelige på 16 mm. Fordelen med den større diameter er, at pumpen kan klare en slange på 15 meter fremfor 7,5 meter. Endelig lykkedes det – i den fjerde forretning.

15. september 2018

Så begyndte køreturen sydpå. Vi kørte den sædvanlige og smukke vej langs Okanagansøen. Særlig smuk er den sydligste del af dalen. Hele vejen er der frugtplantager og vingårde. Vi passerede et par vingårde, hvis vin vi havde købt i supermarkedet. En anden vingård, som vi også havde lagt mærke til, bar det sære navn Snavset Vasketøj, Dirty Laundry, i et forsøg på at skille sig ud fra mængden.
Ved grænseovergangen i Osoyoos gik det fint. Vi kunne genkende to af de tre personer, vi talte med. Mens vi ventede på vores stempler i passet, kom der et brudepar ind med to damer i det fineste festtøj. Det virkede meget besynderligt. Da pasembedsmanden spurgte, om de skulle i kirke, svarede de, at de skulle i duty free butikken.

Herefter gik det sydpå gennem Washington. Selvom det er den samme dal, der fortsætter fra den canadiske side af grænsen, er der ikke den samme koncentration af frugt- og vinavl.

16. september 2018

Her inde i landet kører vi øst for bjergkæden Kaskaderne. På vestsiden er der ekstrem nedbør, der fører til tempererede regnskove, men på denne side er der så tørt, at det næsten er halvørken, så vi kører gennem lange øde strækninger.
Det er en rigtig god fornemmelse at vide, at bilen nu er i orden, og at den kører, som den skal.

Overnatning på en motorvejsrasteplads i det nordlige Oregon.