Trafikken
Vi tilbringer mange timer på de amerikanske og canadiske veje, så trafikforholdene er meget nærværende. Generelt foregår det roligt og ordentligt. Selvfølgelig er der utålmodige bilister, der foretager sig dumme ting, men det overordnede indtryk er en udbredt hensynsfuldhed. Især tager bilister meget større hensyn til fodgængere, end vi er vant til i Danmark.
Den største forskel er nogle færdselsregler, der er anderledes end i Danmark.
Fuldt stop anvendes i udstrakt grad. En særlig variant er de såkaldte 4-way eller 3-way, hvor fire eller tre veje mødes, og alle har fuldt stop. Det virker meget underligt i starten, men fungerer faktisk rigtig fint. Man kan holde og lure på hinanden, hvis der holder biler ved flere af vejene, men det går efter tur. Man venter bare med at køre frem, til man selv er den, der har holdt længst.
Det er tilladt at dreje til højre for rødt lys, hvis der ellers er fri bane. Det forekom meget uvant i starten, men sidder nu så godt på rygmarven, at nu gælder det om ikke at gøre det, når vi kommer hjem igen.
Skolebusser skal man være opmærksom på. De har et særligt blinklys, som tændes, når passagererne står af og på. Så er det forbudt at overhale. Man skal holde stille, til blinklyset slukkes, ellers vanker der store bøder.
Efter danske regler er det strengt forbudt at overhale langsomtkørende køretøjer højre om på motorveje, men det gør man rask væk her. Det kræver særlig opmærksomhed med, hvad der foregår i højre sidespejl.
Der er ingen særlig generel fartbegrænsning for lastbiler. Selvom vi kører 100, bliver vi overhalet af de store frygtindgydende lastbiler den ene gang efter den anden. En særlig fartbegrænsning for lastbiler kan dog være angivet ved skiltning.
De gennemgående veje i byerne er alle firsporet. Tit har de en midterbane, som kun bruges til venstresving, hvad enten man kommer fra den ene eller anden retning. På den måde undgår venstresvingende at blokere for bagfrakommende. Men det er forbudt at køre i dem.
En sidste ting, som ikke har noget med færdselsregler at gøre, men som er en stor hjælp til at orientere sig, er, at man i vejkryds altid kan læse navnet på den tværgående vej. Skiltene hænger oppe i luften og er store og synlige. Hjemme skal man lede efter et lille bitte skilt mellem store reklamer eller grene. Skilte med gadenavne i Danmark er for små at læse i store trafikerede kryds. Så, Danmark, her er noget at lære.
Når bare man kender de særlige regler, er der ingen vanskeligheder ved at være bilist her.