Et glasmaleri og et kalkmaleri
Noget af det fascinerende ved at rejse er, at man sommetider kan møde det velkendte i det fremmede. I kirken i Catemaco, Veracruz, Mexico, findes et glasmaleri, der forestiller Mariæ bebudelse og den underfulde undfangelse. På billedet ses ærkeenglen Gabriel til venstre og midt imellem ham og Maria står en lilje, der konsekvent indgår i motivet som et symbol på den såkaldt ubesmittede undfangelse. Ovenover ses tre engle og en helligåndsdue, hvorfra en lysstråle når ned til Marias øre. Sådan har kirkekunsten traditionelt billedliggjort noget, der ellers ikke kan beskrives.
Det samme motiv findes i et kalkmaleri i Dronninglund kirke udført af Sæbyværkstedet omkring 1520. Her indgår de samme elementer dog med enkelte ændringer. Gabriel mangler og dermed også liljen. Men lysstrålen, der når ned til Maria, er den samme. En forskel er, at den ikke udgår fra Helligåndsduen som i Catemaco, men duen/Helligånden er så at sige på vej medbringende det barn, hun skal føde om ni måneder endda med alle tegn på det, der skulle blive hans skæbne.
Herover ses kirken i Catemaco.