Arcadio og indianernes verden

Arcadio og indianernes verden

Vi satte os i solen sammen med Arcadio og Noemie, den franske voluntør, som fungerede som tolk. Arcadio viste sig snart at være en stor fortæller. Han begyndte med at fortælle om baggrunden for sine projekter med campingpladsen, der også indeholder værelser, man kan leje. Han ville nemlig gerne fastholde værdierne i den gamle indianerkultur som for eksempel bæredygtighed. Dertil kom, at han gerne ville formidle de gamles legender og fortællinger om naturen til den yngste generation. Derfor var der også en bålplads, hvor han havde samlet nogle unge mennesker for at høre historier. Om det sidste bare havde været en enkelt gang eller noget regelmæssigt tilbagevendende, blev vi ikke klar over.

I den indianske verdensanskuelse spiller solen og månen en afgørende rolle. Rodfrugter kan for eksempel kun plantes eller sås i en bestemt månefase, mens andre afgrøder kun kan plantes i en anden fase. Det samme gælder høst ­– og mange andre aktiviteter.

Månen og solen er også bestemmende for ædelmetaller som sølv og guld. Sølvet repræsenterer månen, guldet solen og den energi, der strømmer derfra. Da conquistadorerne kom, blev der vendt op og ned på det. De var som bekendt mest optaget af ædelmetallernes handelsværdi.

Med conquistadorerne kom også katolicismen. Arcadio vendte sig mod den selvmodsigelse, at de prædikede, at alle mennesker er skabt lige, men deres praksis viste, at der var stor forskel på spaniere og indianere. Og så trak han en lige linje til, hvad han selv havde iagttaget: folk, han kendte, der ”spillede” fromme i kirken, men havde en adfærd, der modsagde dette.

Bæredygtigheden kom frem i måden at bygge huse på. Overalt har vi set adobesten ligge til tørre. Adobe er ubrændte lersten. Et hus holder i 35 til 60 år. Når et gammelt hus er revet ned, opløses stenene i vand og bliver formet til nye sten: genbrug.

Adobesten til tørre

Hvorfor i alverden brænder man ikke stenene, så de holder meget længere? ville vi vide. Forklaringen er, at når solen skinner på et hus bygget af adobesten, bliver stenene varme og holder på varmen om aftenen, når det bliver koldt. I denne højde over 3.000 meter over havet falder temperaturen til omkring frysepunktet om natten. Brændte sten er derimod kolde. Sten bruges kun til fundamenter, for at huset ikke skal fal de sammen i regnvejr.

Vi var inde i et par af de huse, han havde bygget. Vinduerne er trapezformede i bedste inkastil. Forklaringen er, at det gør dem modstandsdygtige overfor jordskælv, som der er mange af i Peru.

Væggene var udsmykket både indvendig og udvendig. Motiverne knyttede sig både til tro og folketro foruden noget, han selv havde oplevet. En plante med tre blade forestillede en cocaplante, den, der bruges til kokain, men som spiller en stor rolle i religionen, fordi dens euforiserende virkning skaber kontakt mellem mennesker og guder. Dens tre blade er et symbol på verdens inddeling i oververden, verden og underverden symboliseret ved condor, puma og slange.

Folketroen var repræsenteret med to sirener, der lignede havfruer med kvindekrop og fiskehale. Ifølge folketroen holdt der to sirener til ved vandløbet nede i dalen.

Sirenerne på væggen. - Noemie gør planter klar til at koge til olie. 

Og endelig var der nogle fuglemotiver, der byggede på nogle oplevelser, han selv havde haft som barn.

Mens vi var inde i huset, fortalte han også, hvordan man traditionelt boede. Hele familien – nogle gange også forældrenes søskende – sov i samme rum. Der var ikke plads til privatliv. Børnene lyttede, når der foregik intime ting i fars og mors seng, og det var medvirkende til, at incestforhold var udbredte. I dag er det forbudt ved lov.

Udenfor fortalte han om lægeurterne, han havde i haven. De kan grundlæggende deles i to grupper: nogle til sjæl, og nogle til legeme. Der var planter til at lindre hjertesorg, og andre til åndedrætsbesvær, mavebesvær osv. Han koger olie af planterne, som han sælger i sin lille butik.